Biznis vesti

Papović o novoj uredbi o trgovačkim maržama: Reakcije, kontroverze i izazovi tržišnog nadzora

Komentari
Euronews Srbija

Autor: Euronews Srbija

15/09/2025

-

16:14

veličina teksta

Aa Aa

Nova Uredba, koja je nedavno stupila na snagu, ograničava trgovačke marže na maksimalno 20 odsto za 23 grupe proizvoda, resorno ministarstvo najavljuje kontrole, a potrošači različito reaguju. Jedni tvrde da se sniženja ne vide, drugi hvale mere.

U međuvremenu nadležni razmatraju šta i kako treba promeniti u uredbi da bi ostvarili njen cilj, u petak je održan baš jedan takav sastanak u ministarstvu trgovine, a tim povodom za Euronews Srbija govorio je Goran Papović iz Udruženja za zaštitu potrošača.

"Ono što smo mi zahtevali, što zahtevamo i što ćemo tražiti u budućnosti, to je da kontrola bude mnogo ozbiljnija, odnosno, tržišni nadzor koji ne poduzima angažovanje same tržišne inspekcije. Jer određene nadležnosti tržišna inspekcija nema. Ja sam pozvao ili raspisao konkurs, oglas za gospodina Perića iz Komisije zaštite konkurencije, koji svih ovih godina ne rade ništa, a pogotovo sad kad treba da rade, niti se javljaju po bilo kom osnovu oglašavaju, a to je provera lanca distribucije", ističe Papović.

Naglašava da je osnovna stvar lanac distribucije, a da tržišna inspekcija ne može to da uradi. Prema njegovim rečima, Komitet zaštite konkurencije može da uđe i da pogleda sva povezana lica, ko su dobavljači tim trgovinskim lancima.

"Pa ćete videti u nekim trenucima i kod nekih velikih trgovinskih lanaca, da su oni sami sebi dobavljači, da su oni vlasnici i mesne industrije, ratarske proizvodnje, povrtarske proizvodnje, voćarske proizvodnje... Znači, nisu to one trgovinske nove marke, ne, oni su nominalni vlasnici, ali to su ta povezana lica i to mora da se uradi", kaže Goran Papović.

Druga stvar koju su, navodi, insistirali su - prekršaji, obzirom da od dana kada se pokrene postupak, posle dve godine zastari, te advokat tog trgovinskog lanca dobiti za sve svoja ročišta adekvatnu nadoknadu.

"Jedno je prekršaj, pa ide na prekršajni sud, a mi sami znamo da je sud rak rana ove države. Ako vi pokrenete postupak, izgubićete ga posle dve godine, on zastari i onda će advokat tog trgovinskog lanca dobiti za sve svoja ročišta adekvatnu nadoknadu. I naravno oni na tu kartu igraju i mi tražimo da se uvedu prekršajni nalozi. Znači, koliko je prekršaja napravljeno, odmah na licu mesta naplatite prekršaj. Ako vidite po bilo kom proizvodu, za svaki proizvod koji nije, koji se ne kreće u okvirima od 20% marže, napravite prekršajni nalog i naplaćujte ga odmah", kaže on i ističe da ozbiljni organi moraju tu da porade, da pritisnu i aktivizaciju, treba da pritisnu i monopol na tržištu, da pritisnu i taj uvoznički jak lobi i tako dalje.

Naglašava da su to sve stvari koje utiču na cene, da ostavljaju pristavu da trgovinski lanci moraju svakodnevno na svojim zvaničnim sajtovima da objavljuju cenu.

"Znači svaki dan, ne jedan put nedeljno, nego svaki dan da ima ažurna cena. To su primeri dobre prakse koji su bili u Grčkoj, u Španiji, u Italiji i tako dalje, da sa tim načinom objavljivanja svakodnevnih cena došlo do pada cena do 30-40%. Imamo obećanje ministarke, da će ministarstvo i E uprava poraditi na tome da se naprave jednostavni alati, jednostavni programski alati koje će svakom potrošaču omogućiti da jednostavnim par klikova dobije kompletnu potražnju i one cene u svim trgovinskim lancima tog trenutka gde je važeće. 

Neki se hvale, neki žale

monticello / imageBROKER / Profimedia

 

Kada je reč o tome šta Udruženje potrošača radi za ovo vreme, kakva su iskustva sa terena i šta je zabeleženo od 1. Septembra, Papović kaže - "neki se hvale, neki žale".

"Neki se žale, neki je hvale, neki kažu da to baš i nije tako, da nema cene, da nisu cene pale, neki kažu da jesu cene pale i tako dalje. Znači, istina je negde u sredini. Kao što je uvek od nas, da istina uvek bude negde između. Znate, nikad ni crno, ni belo, nego eto nešto".

Takođe, navodi da postoje "bot grupe", odnosno, plaćene grupe koje će određeni trgovinski lanac da napadaju, a onda ove druge grupe napadaju ove druge trgovinske lance.

Ono što tržišna inspekcija može da uradi na terenu je da se prekine to da će on ispisati prekršaj i podneti prekršaj.

"Pa upravo da se prekine to da će on ispisati prekršaj i podneti prekršaj. Nije nego onaj prekršajni nalog. Razlika je kad pokrenete prekršajni postupak, drugi je prekršajni nalog. To je ono kao kad vozite, pa ako platite od roka od osam dana za pojas, nije 10.000, nego je 5.000. Znači, na tome može tržišna inspekcija da uradi. mnogo ozbiljnije i direktnije i kazne, kažem, kazna je izašla iz raja, znate. Znači, odmah naplatite prekršajne naloge i biće sve u redu, biće drugačije. Drugačije će razmišljati, drugačije će se ophoditi", navodi Papić i apeluje na gospodina Perića "da se oglasi":

"A, evo, ponoviću, Komisija za zaštitu konkurencije, ajde nek se barem oglasi gospodin Perić. Ako već ne rade ništa, barem se oglasi, neka kaže šta oni planiraju da rade. Jer je njihova osnovna dužnost, osnovna nadležnost Komisije za zaštitu konkurencije analiza tržišta".

Upozorenja o prevarama i veštačkoj inteligenciji

U slučaju da vam je neko poslao ono što niste naručili, sve što je potrebno je konto u banci. Tada može da se vidi da li ste vi blokirani ili niste blokirani i onda organizacija može da utiče na to da ako vam je poslao umesto patike stigao opanak, onda može da se intervenišemo.

"Ovako kad vi kupujete od trgovca preko društvenih mreža za koje kasnije ne možete ni kontakt da ostvarite, kako očekujete da mi kao organizacija možemo bilo šta da uradimo ako i mi ne možemo da da nađemo kontakt ili da se povežemo preko nekih službi za organizovanje kriminala dođemo do nekih podataka ko je taj koji se oglasio ili ko je taj koji šalje robu po uzedićima pa preko tih kurirskih službi da saznamo na koju adresu te pare idu, ide novac koji se isplaćuje po uzedićima i tako dalje", ističe Papić.

Inače, imamo preko 800 nelegalnih prodavaca, a mnogi se bave zloupotrebom veštačke inteligencije, zloupotrebom na internetu.

 "Evo mi se još uvek bavimo prevarama na svemu tome, a pogotovo sad kažemo ono najnovije aktuelno je ta veštačka inteligencija. Građani su upozoreni na tu mogućnost da dobiju telefonski poziv, da imate simulaciju glasa vašeg rođaka, prijatelja koji vam traži ono za nešto, vaše podatke i tako dalje. Obično savet je nama, potrošačima, da kad vam se tako nešto dešava, da imate takvu neku konekciju da vas to malo uzbuni, pitajte nešto tu osobu koja se vama javlja, lično vam na rođaka, poseti glas i sve ostalo, za neku stvar koju, na primer, kako se zove vaš novi pas ili tako dalje. Nešto smislite, neku aktivnost za koju sigurno i kad vidite da je pauza onda ćete znati da je to klasična veštačka inteligencija koja radi", rekao je Goran Papović.

Komentari (0)

Biznis