Krilati lav u Veneciju "doleteo" iz Kine: Novo otkriće naučnika u vezi sa jednim od najpoznatijih simbola grada
Komentari
08/09/2025
-17:14
Za posetioce Venecija je veličanstveni mozaik istorijskih zgrada, vodenih kanala, zvonika, crvenih krovova — i moćnog krilatog lava, simbola Mletačke republike, urezanog u građevine širom grada.
Verovatno najpoznatija verzija lava je bronzana statua koja stoji na vrhu stuba u Pjaceti pored Trga Svetog Marka — a sada istraživači smatraju da je ta statua napravljena u Kini.
Nakon proučavanja uzoraka sa metalnog lava pomoću analize izotopa olova, istraživači sa Univerziteta u Padovi, na severu Italije, otkrili su da je bakar korišćen za izradu bronzane legure (koja je mešavina bakra i kalaja) na originalnom bronzanom delu poticao iz reke Jangce u Kini, navodi se u studiji objavljenoj u časopisu Antiquity u četvrtak.
Oni su rekli da ovo objašnjava zašto je statua dugačka četiri metra i visoka 2,2 metra, za koju se ranije verovalo da je izrađena u Siriji ili Anadoliji, stilski misteriozna.
Iako je postavljen na Trgu Svetog Marka u 13. veku, lav više podseća na radove nastale u Kini tokom dinastije Tang — od 618. do 907. godine nove ere — nego na one iz srednjovekovne mediteranske Evrope, tvrde istraživači, pozivajući se na oblik njuške i ožiljke od uklanjanja ranijih rogova.
Cleveland Museum of Art
Stub na kojem lav stoji potiče iz Anadolije (današnji deo Turske), a sam lav je više puta popravljan, pri čemu je prvi zabeleženi popravak iz 1293. godine.
"Moguće je da su otac i ujak Marka Pola, tokom četiri godine koje su proveli na dvoru Kublaj Kana tokom svog prvog putovanja, bili odgovorni za pribavljanje ove skulpture", rekli su istraživači, dodajući da je ta poseta verovatno bila između 1264. i 1268. godine, prenosi CNN.
Životinja je, kako pretpostavljaju autori, prvobitno bila zhènmùshòu — monumentalni, žestoki, lavoliki čuvar grobnica iz dinastije Tang.
Kada su Poloovi poslali statuu nazad u Italiju nakon posete mongolskom dvoru, verovatno je "diskretno i mukotrpno prilagođena" da izgleda kao sveti emblem Svetog Marka, sa uklonjenim rogovima i dodanom "perikom", dodaju istraživači.
"Zbog zbunjujućeg nedostatka pisanih podataka, namera i logistika njenog putovanja u Veneciju ostaju nejasni i podložni tumačenju. Ako je postavljanje ‘Lava’ trebalo da pošalje snažnu, odbrambenu političku poruku, sada ga možemo tumačiti i kao simbol impresivne povezanosti srednjovekovnog sveta", dodaju oni.
Komentari (0)