Život

"Labubu" lutkica je svuda, ali zato i njene kopije: Kineske vlasti zabrinute zbog rasta popularnosti "Lafufu"

Komentari
"Labubu" lutkica je svuda, ali zato i njene kopije: Kineske vlasti zabrinute zbog rasta popularnosti "Lafufu"
"Labubu" lutkica je svuda, ali zato i njene kopije: Kineske vlasti zabrinute zbog rasta popularnosti "Lafufu" - Copyright HARALD SCHNEIDER / APA / Profimedia

Autor: CNN

18/09/2025

-

18:20

veličina teksta

Aa Aa

Na prometnoj pijaci u malom gradu kineske provincije Hebej, Labubu više nije željeni kolekcionarski predmet izložen u staklenim vitrinama. Ovde se tretira kao slatki krompir ili kupus – ubacuje se na desetine u velike plastične kese ili slaže u gepeke automobila, čekajući prodaju.

Ovo nisu pravi Labubu – lutkice brenda Pop Mart koje su u poslednjim mesecima stekle kultni status – već "Lafufu", duhovit nadimak za falsifikat. Kolekcionari su čak smislili šaljive varijante imena poput "Lagogo", "Lababa" i "Lapupu".

Prošlog meseca, Pop Mart je prijavio neverovatan rast profita od skoro 400 odsto u prvoj polovini godine. Uprkos upozorenjima iz više zemalja da se ne kupuju, prodaja Lafufu lutkica takođe je naglo porasla, inspirišući lavinu mimova, smešnih klipova i vlogova o raspakivanju.

Većina ovih Lafufu proizvodi se u malim fabrikama u kineskim provincijama Guangdong i Hebej, a prodaju se u velikim količinama kako u zemlji, tako i u inostranstvu.

Vlasti Sjedinjenih Američkih Država i Ujedinjenog Kraljevstva upozorile su potrošače da su falsifikovani Labubu lošeg kvaliteta i da mogu sadržati male, odvojive delove poput očiju, ruku i stopala, koji predstavljaju ozbiljan rizik od gušenja za malu decu, prenosi CNN.

Kineske vlasti takođe pokušavaju da uklone ove proizvode sa tržišta – od početka godine zaplenjeno je više od 1,8 miliona lutkica namenjenih izvozu.

Uvodnik u državnim medijima dao je nagoveštaj zašto su kineske vlasti toliko zabrinute zbog porasta popularnosti "Lafufu".

Hvaleći Labubu kao kinesku priču o uspehu, urednički tekst agencije Sinhua naveo je da se nacionalna inovacija podriva zbog "nekontrolisanog širenja falsifikata i kopija".

"Bez stroge zaštite intelektualne svojine, neće biti održive konkurentnosti u inovacijama", navedeno je.

Zašto baš Lafufu?

"To su najslađe, najružnije stvari koje ste ikada videli", rekla je Danijel Horis (50), samohrana majka iz Teksasa, čija joj je 11-godišnja ćerka nedavno poklonila Lafufu s iskošenim očima i svetlećim ušima, kupljenog za 20 dolara na lokalnom buvljaku.

Porodica Horis je čak dala ime svom Lafufuu – zovu ga "Geri" i on je sada zvanično deo domaćinstva.

Profimedia

 

"To je potpuno besmisleno jer imam 50 godina i nemam vremena u životu za igračke. Ali to je samo to malo, slatko, čupavo... znate na šta me podseća? Na ružne bebe!", kroz smeh kaže Danijel. 

Ljude Lafufu privlači iz jednostavnih razloga: šarm koji je toliko ružan da je sladak, neobične osobine poput pevanja i igranja – stvari koje original uopšte ne radi – i, možda najvažnije, cena. Lafufu obično košta tek desetinu cene zvanične verzije.

"Volim da tražim lažne zato što one zapravo rade stvari koje prave ne rade – pevaju i igraju", rekla je Horis.

Za Mao Mao, 29-godišnju poslastičarku iz kineske provincije Fuđijan, vrednost Labubu lutkice potiče isključivo iz marketinške pompe, a trošiti mnogo novca na nju deluje kao bacanje teško zarađenog novca niz kapitalistički odvod.

"Više ne mogu da podnesem naduvanu cenu za Labubu. Originalno je koštala 99 juana (oko 13,80 dolara). Zašto bih plaćala stotine više samo zbog hajpa? To je samo lutka", rekla je. 

Na kineskom sajtu Pop Mart-a, Labubu plišani privezak u "blind box" pakovanju košta 99 juana, dok obične plišane lutke obično koštaju oko 499 juana (oko 69,45 dolara), a popularnije figure i znatno više. Sve su označene kao "rasprodato".

Cene na sekundarnom tržištu su zastrašujuće. Jedna "skrivena edicija" plišanog priveska – koja je originalno koštala 99 juana – prodata je za 1.400 juana (oko 195 dolara) na kineskoj platformi Dewu. Nova serija, koja je prvobitno koštala 199 juana (oko 27,70 dolara), preprodavala se za više od 2.000 juana (oko 278 dolara).

U Sjedinjenim Američkim Državama, zvanične maloprodajne cene su u proseku duplo veće nego u Kini, što održava snažno tržište polovnih Labubu figura.

Unosna trgovina

Jedan proizvođač igračaka iz Donguana, provincija Guangdong, rekao je za CNN da je u julu, u vrhuncu potražnje, prodao između 150.000 i 160.000 lažnih Labubu igračaka, ostvarivši profit do 2 miliona juana (oko 278.000 dolara).

Profimedia

 

"Mnogi fanovi jednostavno nisu mogli da dođu do Labubu, čak ni oni koji su se stvarno trudili. Zato su se okrenuli Lafufu", rekao je menadžer prodaje u jednoj fabrici, koji je želeo da ostane anoniman zbog osetljivosti posla. 

Menadžer je naveo da se lažne Labubu igračke iz njihove fabrike šalju širom Kine, kao i u Evropu i Jugoistočnu Aziju. Ali najveći deo ide u Sjedinjene Države, koje same čine preko 40 odsto izvoza fabrike.

Kina i dalje ostaje glavni izvor falsifikovanih proizvoda na svetu, uprkos tome što vlasti pojačavaju gonjenja.

Samo u SAD, falsifikovani i piratski proizvodi iz Kine činili su 84 odsto vrednosti i 90 odsto količine takvih zaplenjenih proizvoda u 2023. godini, prema izveštaju o tržištu iz 2024. koji je izdao američki trgovinski predstavnik.

Prošle godine, Vrhovno narodno tužilaštvo Kine prijavilo je procesuiranje 21.404 osobe zbog proizvodnje i prodaje falsifikovanih i nekvalitetnih proizvoda. Međutim, talas falsifikata ne pokazuje znake usporavanja.

HARALD SCHNEIDER / APA / Profimedia

 

Fabrika u Donguanu proizvodi ne samo Labubu, već i varijantu nazvanu "Lagogo" – pevaću i igrajuću Labubu sa svetlećim ušima – koja se prodaje po ceni od samo 18,8 juana (oko 2,60 dolara). Mesečna prodaja doseže od 30.000 do 40.000 komada, rekao je menadžer prodaje.

Ipak, menadžer fabrike je napravio razliku između ta dva proizvoda. 

"Lagogo očigledno nije Labubu. Ali Lafufu izgleda skoro isto, a tu se radi o intelektualnoj svojini, što je sasvim druga priča. Vlada pojačava borbu protiv piraterije i poštuje prava brenda", rekao je.

Carinske vlasti na nekoliko kineskih aerodroma zaplenile su desetine hiljada Lafufu lutkica namenjenih za izvoz od juna meseca. Carinska uprava je saopštila da su te lutkice i pakovanja koristile logo "Pop Mart" bez dozvole, što se smatra kršenjem prava na žig te kompanije.

Prema zvaničnom listu Kineske nacionalne uprave za intelektualnu svojinu početkom jula, kako vladina odeljenja, tako i lokalni regulatorni organi pojačali su svoje napore u cilju suzbijanja piratskih Labubu biznisa.

Pop Mart je podneo prijavu za registraciju zaštitnog znaka "Lafufu", kako je prikazano na poslovnoj platformi Qichacha, što se smatra odbrambenom merom protiv talasa kopija.

Ali sve dok kupci imaju novca za trošenje na slatke – originalne ili ne – labubue, tržište falsifikata bi moglo da postoji.

"Falsifikati se sada prave veoma dobro. Neki koštaju samo desetine juana (dva-tri evra) i izgledaju skoro isto, pa zašto ne kupiti jeftinije?“, objašnjava Mao Mao, vlasnica više lutkica sa jezivim zubima koja priznaje da je umorna od agresivnog reklamiranja originalnih lutkica.

"Kupovina lafufua je moj način pobune", kaže.

Komentari (0)

Magazin