Biznis vesti

AI menja tržište rada za generaciju Z: Koliko mladi radnici imaju prostora da budu "probirljivi"

Komentari
AI menja tržište rada za generaciju Z: Koliko mladi radnici imaju prostora da budu "probirljivi"
Ilustracija - Copyright Unsplash

Autor: Euronews

19/09/2025

-

21:45

veličina teksta

Aa Aa

Mladi Evropljani rođeni između 1996. i 2010. koji se smatraju pripadnicima generacije Z, često menjaju poslove, što bi trebalo tumačiti kao znak upozorenja, pokazuje novo istraživanje globalne kompanije za zapošljavanje Randstad.

Od svih generacija, radnici iz ove starosne grupe najbrže menjaju posao, sa prosečnim zadržavanjem od 1,1 godine tokom prvih pet godina karijere.

Na suprotnom kraju su "bumersi" (rođeni 1946–1964) sa prosekom od 2,9 godina, zatim generacija X (1965–1980) sa 2,8, dok milenijalci (1981–1996) u proseku ostaju 1,8 godina.

Najnestrpljiviji su Poljaci iz  generacije Z – čak 41 posto njih planira da da otkaz u roku od godinu dana. Mladi Italijani i Holanđani slede sa po 37 posto.

"Iako poslodavci to mogu tumačiti kao manjak lojalnosti, naši nalazi pokazuju da je to reakcija na neispunjena očekivanja i snažnu želju za napretkom", navodi Randstad.

Na globalnom nivou, japanski pripadnici generacije Z deluju najodanije poslodavcima. Ne samo da su najmanje skloni da napuste posao u roku od godinu dana (22 posto), već su i najspremniji da prihvate ugovor na neodređeno vreme.

Potraga za poslom postaje sve teža

Dok potražnja za višim pozicijama (sa šest do deset i više godina iskustva) pokazuje znakove oporavka,  pripadnici generacije Z suočavaju se sa sve oštrijom konkurencijom.  

Analiza 126 miliona oglasa pokazuje da je broj početnih radnih mesta opao za 29 posto u celini, uz pad u sektorima poput tehnologije (–35 posto) i finansija (–24 posto). Randstad kaže da je to posledica "sve veće automatizacije kroz veštačku inteligenciju i druge digitalne tehnologije".

Zdravstvo je jedan od retkih sektora koji odoleva trendu: ponude za početne pozicije porasle su za 13 procenata.

"Potreba za medicinskim sestrama i radiološkim tehničarima, dovela je do veće, odnosno oporavljene potražnje za mladom radnom snagom. Potražnja za mlađim radiološkim tehničarima skočila je za više od 100 procenata", rekli su iz Randstada za Euronews.

Profimedia

 

Suočeni sa skučenim tržištem i finansijskim pritiscima, neki mladi radnici pribegavaju pragmatičnim izborima. Tri od pet njih kaže da bi prihvatili posao koji "nije u skladu s njihovim vrednostima, ako su plata i beneficije dobri". Ali i to ima svoju cenu: pripadnici generacije Z najređe kažu da je njihov trenutni posao "posao iz snova" (56 posto naspram 63 posto kod bumera), dok 37 posto žali zbog izbora zanimanja.

Dodatni poslovi, promene karijere i prekovremeni rad

Čak 54 posto pripadnika generacije z trenutno razmatra druge poslovne prilike. Tehnologija deluje kao glavni pravac za one koji žele promenu.

"Na svakih 100 radnika iz generacije Z koji napuštaju druge industrije, njih 70 prelazi u tehnološki sektor“, navodi izveštaj.

Ipak, napuštanje karijere možda nije jedina opcija. Iako je rad na puno radno vreme i dalje najpoželjniji (24 posto), alternative postaju sve privlačnije.

Na primer, 20 posto pripadnika generacije Z želi da uz redovan posao ima i "posao sa strane", 10 procenata bi kombinovalo posao sa skraćenim radnim vremenom i honorarnim angažmanom, dok bi 9 posto biralo više poslova sa pola radnog vremena.

"Manjak početnih pozicija može objasniti i zašto pripadnici generacije Z ređe rade u tradicionalnim punim angažmanima nego što je globalni prosek (45 posto naspram 51 posto)", dodaje Randstad.

Generacija Z i veštačka inteligencija: nade i strahovi

Najmlađa radna snaga dobro poznaje veštačku inteligenciju, ali ih brine i njen uticaj. Oko 55 posto (iznad svetskog proseka) već koristi AI za rešavanje problema na poslu, ali 46 procenta njih istovremeno strahuje od dugoročnih posledica po tržište rada — veliki skok u odnosu na 6 posto iz 2024.

Globalno gledano, Indijci su daleko najstrastveniji korisnici AI među mladima (83 posto), slede Brazilci (74 posto) i Španci (64 posto).

Najviše skeptični su Japanci: samo 42 posto mladih radnika kaže da koristi AI na poslu.

"Oduševljenje generacije Z veštačkom inteligencijom i tehnologijom stavlja ih u dobru poziciju da zadovolje rastuće potrebe tržišta za informacionim veštinama. Naše istraživanje pokazuje visoku zastupljenost veština traženih na tržištu među pripadnicima generacije Z, poput analize podataka, AI, big data i programiranja“, navodi Randstad.

Komentari (0)

Biznis