Politika

Stanković za Euronews Srbija: Moja dužnost je da deca redovno idu u školu

Komentari
Euronews Serbia

Autor: Euronews Srbija

04/09/2025

-

22:19

veličina teksta

Aa Aa

Ministar prosvete Dejan Vuk Stanković izjavio je za Euronews Srbija da je njegova osnovna dužnost da deca i studenti redovno pohađaju nastavu, a nastavnici i profesori budu prisutni u učionicama i amfiteatrima.

"Moja dužnost je da deca redovno idu u školu, da srednjoškolci pohađaju nastavu, da su profesori za katedrom. Da su učitelji u učionicama i da takođe fakulteti kada počne školska godina funkcionišu po istom principu. Nastava u amfiteatru, konsultacije u kabinetima, ispiti redovno, a đaci u učionicama i amfiteatrima slušaju predavanje ili čitaju literaturu", rekao je Stanković u emisiji "Direktno sa Minjom Miletić", ističući da je obrazovanje ključni resurs za društvo i da se ono ne sme politizovati.

Osvrćući se na nedavne događaje u Novom Sadu i dešavanja u Skupštini, ministar je ocenio da je reč isključivo o političkim motivima, a ne o akademskim. 

"Sve je politika. Onaj ko želi da podrži akademski život odvaja dnevnu politiku od obrazovanja u potpunosti. Oni koji koriste univerzitetske funkcije za političke ciljeve više nisu nastavnici, već politički akteri. Ja sam zamrznuo funkciju na univerzitetu i rekao da sam ministar prosvete, politička ličnost, čiji program je jednostavan – đaci u klupe, studenti u amfiteatre, nastavnici za katedre, regularna nastava, regularni ispiti, regularna godina u svim obrazovnim institucijama", rekao je Stanković.

Ministar je ocenio da je početak školske godine bio dobar i naglasio važnost da školska godina bude redovna od prvog do poslednjeg dana.

"Spadam u red ljudi koji kažu da nije toliko važan dobar početak koliko je važan dobar kraj. Želeo bih da ova školska godina bude u potpunosti regularna, od prvog dana do poslednjeg dana. Radujem se tome što je sazrela svest kod nastavnika, roditelja i dece da je škola u ličnom i javnom interesu svih – nastavnika da rade svoj posao, dece da stiču nova znanja i roditelja da ih školuju i vaspitavaju", rekao je Stanković.

Euronews Srbija

 

Govoreći o problemu štrajkova koji tradicionalno prate početak školske godine, ministar je naglasio da ove godine nije bilo "ritualnog" štrajka. 

"Ove godine, zahvaljujući povećanjima plata u prethodnih nekoliko meseci, svi reprezentativni sindikati odustali su od štrajka. U januaru smo imali sektorsko povećanje za javni sektor od 11 odsto, u martu pet odsto za nastavnike, a u oktobru će biti dodatno povećanje. U visokom obrazovanju koeficijenti za nastavnike i saradnike su izjednačeni sa koeficijentima u osnovnim i srednjim školama – 17 odsto povećanja. Takođe, država je preuzela obavezu da plati 50% školarina za samofinansirajuće studente", rekao je Stanković, dodajući da je ovo najveća investicija u prosvetni sistem od osnivanja moderne Srbije.

On je takođe podsetio da je školska godina počela svečano i redovno.

"Prvog septembra, osim jednog ili dva slučaja, sve škole su počele sa nastavom. Kada sam stupio na dužnost 17. aprila, 20 odsto osnovnih i srednjih škola nije radilo. Danas 1.861 škola radi, i to je veliki napredak".

Ministar je naglasio važnost veze između rada i zarade u obrazovnom sistemu. 

"Vi kao nastavnik imate ugovor koji definiše vaša prava i obaveze. Ako ne radite, poslodavac može pokrenuti proceduru za otkaz. Isto važi i za sve zaposlene u privatnom i državnom sektoru. Svaki građanin mora biti tretiran jednako, uključujući i prosvetne radnike", rekao je Stanković.

Situacija u OŠ "Pavle Savić" i Petoj beogradskoj gimnaziji

On je detaljno govorio i o konkretnim slučajevima u školama. U školi "Pavle Savić" u Beogradu nastava je nastavljena uprkos promenama u upravi, a Ministarstvo radi na pronalasku novog direktora. Što se tiče Pete beogradske gimnazije, Stanković je objasnio da su ugovori nastavnika koji nisu obavljali radne obaveze istekom prestali, i da pripadnost opoziciji ili političkim grupama nije osnova za angažovanje u obrazovanju.

"Ovo pitanje treba posmatrati u radnopravnim, ekonomskim i obrazovnim kategorijama. Ako ste nastavnik, vaša obaveza je da držite časove, pratite napredak dece i za to dobijate platu. Ništa više, ništa manje", naglasio je ministar.

Govoreći o revoltima građana, roditelja i dece, Stanković je napravio jasnu distinkciju između političkog protesta i blokada obrazovnih institucija. 

"Građani imaju pravo na političko opredeljenje, ali ne mogu iz političkih razloga da kidnapuju školu i ne rade. Politički protest je dozvoljen, ali blokade i ometanje nastave nisu – one ne stvaraju nikakvu novu vrednost za obrazovni sistem", poručio je ministar prosvete.

"Moramo odvojiti politiku od obrazovanja"

Ministar prosvete poručio je da je njegov prioritet da se školski sistem u Srbiji organizuje tako da bude funkcionalan, stabilan i posvećen isključivo obrazovanju i vaspitanju, a ne političkim krizama i manipulacijama.

"Ja se ne bavim više prošlošću. Ja se bavim onim što me čeka sutra i što me čeka u danima, nedeljama i mesecima koji dolaze. A mene čeka, zajedno sa mojim saradnicima i ostalim političkim akterima koji čine vlast u ovoj zemlji, da probamo da organizujemo obrazovni sistem. Da on bude funkcionalan i da omogući što je kvalitetnije moguće obrazovanje", rekao je Stanković.

On je naglasio da kvalitetno obrazovanje može da se obezbedi jedino kada škole imaju kontinuitet nastave, sistemsku proveru i unapređivanje znanja i kompetencija kod učenika. Škole treba da budu izvori obrazovanja i vaspitanja, a ne platforme za izazivanje društvenih i političkih kriza, istakao je ministar.

Govoreći o disciplini u sistemu, Stanković je poručio da neće biti kompromisa kada je u pitanju odgovorno obavljanje posla.

"Ukoliko neko ne bude obavljao svoje radne obaveze, on neće dobiti platu. To je početak. Posle ćemo videti kako će se stvari razvijati. Ne želim da govorim o negativnim scenarijima jer oni kvare pozitivnu atmosferu koju smo imali na početku školske godine", rekao je Stanković.

Ministar je kritikovao pokušaje da se njegove izjave izvrgnu ruglu na društvenim mrežama, podsećajući da su njegovi komentari bili zloupotrebljeni kroz video-montaže koje su povezivane sa scenama nasilja.

"To je čist propagandni bezobrazluk, apsolutna dezinformacija i kriva interpretacija. Sva razrešenja koja su se dogodila bila su u skladu sa inspekcijskim nadzorom. Nije bilo masovnog otpuštanja, nije bilo nikakve represije. Te priče se poturaju da bi se obesmislilo normalno funkcionisanje obrazovnog sistema ", naveo je on.

"Nedopustivo da se deca koriste u političkim sukobima"

Prema njegovim rečima, cilj takvih manipulacija je da se kroz krizu u obrazovanju izazovu krize i u drugim sferama društva, što bi dovelo do pokušaja destabilizacije vlasti.

"To je dva puta probano kroz generalne štrajkove i dva puta nije uspelo. Cela igra vodi se kroz medije i nametanje narativa. Blokade su deo političke prakse za borbu protiv vlasti, ali je nedopustivo da se deca koriste u političkim sukobima", rekao je Stanković.

Posebno je osudio praksu pojedinih vaspitača i nastavnika koji su, kako je naveo, davali deci u predškolskim ustanovama majice sa krvavim rukama.

"Ako mi kažete da je to put ka pravednijem društvu, ja se sa vama ne slažem. Boriću se da se deca, bilo da su predškolci ili maloletni srednjoškolci, ne koriste kao topovsko meso u političkim borbama", naglasio je ministar.

Dodao je da oni koji žele političke promene, treba da pregovaraju kroz institucije – parlament, odbore, skupštinske debate i medije – a da škole moraju ostati van političkih sukoba.

"To vreme koje je izgubljeno prošle godine toj deci niko neće nadoknaditi", podsetio je Stanković.

Govoreći o studentskim protestima, istakao je da većina studenata Univerziteta u Beogradu nije učestvovala u demonstracijama.

"Beogradski univerzitet ima 90.000 studenata. Da li je svih 90.000 ikada protestovalo? Nije. U najboljem slučaju bilo je 10.000 njih. Da li je to broj za potcenjivanje? Naravno da nije. Ali zapitajmo se da li je demokratija da nekoliko studenata blokira fakultete, kontroliše ko ulazi i izlazi i unosi podele u kolektive pod političkim uticajem. To nije put ka jačanju obrazovnog sistema", naglasio je on.

Ministar je podvukao da je obrazovni sistem građen generacijama i da ga je lako uništiti, ali teško izgraditi i unaprediti.

"Uvek je lakše rasturati nego graditi. Tako je i sa školama. Neodgovorni ljudi lakše mogu da uništavaju nego što sutra neko može da unapređuje. Zato je naša obaveza da ga sačuvamo", rekao je Stanković.

Kompletnu emisiju "Direktno sa Minjom Miletić" pogledajte u video prilogu.

Komentari (0)

Srbija