Produžena školska godina: Da li će osmi čas biti rešenje ili samo dodatni stres za učenike?
Komentari09/04/2025
-19:00
Trenutna situacija u obrazovnom sistemu Srbije postavlja mnoge izazove, kako za učenike, tako i za nastavnike ali i roditelje. Ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović izjavila je nedavno za Blic da će školska godina "biti produžena za najviše pet dana". Takođe, na pitanje da li su poznati tačni datumi za polaganje male mature, koja je takođe odložena, ministarka je rekla da se to još utvrđuje i da zavisi od tempa nadoknade nastave.
Sagovornici Euronews Srbija navode da s obzirom na sve dosadašnje okolnosti, teško je da se precizno proceni kako će se situacija razvijati i kako će tačno ostatak školske godine da izgleda.
Kažu da provejava i strah od toga kakav će biti kvalitet obrazovanja, dok se svi ne vrate u kolotečinu, kao i da tu postoje i problemi s ocenjivanjem, posebno kod srednjoškolaca i maturanata. Plan nadoknade, saglasni su, postoji, samo sada treba da se vidi kako će se on realizovati i kakve će rezultate da da.
Nastavnik iz Paraćina Borko Petrović kaže za Euronews Srbija da plan u njegovoj školi, što se nadoknade časova tiče, postoji i da je on lično spreman da sarađuje na sve načine.
"U osnovnoj školi plan nadoknade je jasan, a to je da se gde god postoji prostora, to su predčasovi ili šesti, sedmi, osmi časovi, izleti, šetnje, razne radionice i tako dalje. Blok nastave ponegde ako je potrebno, i radne subote, mada za sada nije planirano, jer mislimo da će ovim tempom uspeti da se nadoknadi ono što je izgubljeno", rekao je.
Euronews Srbija
Dalje objašnjava da u gimnaziji, gde je bila blokada od šest nedelja, situacija nije tako jednostavna: "Tu ima dosta konkretno, ja u jednom odeljenju sam izgubio tridesetak časova, gde je jezički smer, tako da mi nemamo mogućnosti jer naravno nismo u jednosmenskom radu."
On naglašava da će biti potrebno da se rade subotom da bi se nadoknadilo gradivo.
Ističe da je izazov u održavanju pažnje učenika, koji su imali pauzu: "Imamo problem i sa davanjem ocena. Ne postoje praktično kod mnogih učenika ocene uopšte nakon decembra”.
Branislav Ranđelović iz Zavoda za vrednovanje kvaliteta znanja i obrazovanja kaže da je sada ključno da se radi na pažnji dece.
"Zavod za vrednovanje kvaliteta se bavi merenjem naših rezultata. Mi možemo da vidimo šta su konsekvence. Deca danas imaju veoma, veoma skraćenu i smanjenu pažnju i njima prevelik period bavljenja nekom temom jednostavno više nije tako efikasan kao što je bio nekada", smatra on.
Ranđelović dodaje da je trenutna situacija sa nadoknadom časova svojevrstan eksperiment. Kaže da je sada cilj nastavnika da se svi vrate u pređašnji kolosek, što smatra neće biti lako.
"Ovo sad će biti, eto, svojevrstan iznuđeni eksperiment u našem obrazovnom sistemu da vidimo koliko ćemo uspeti s tim sedam ili osam časovima u školama zaista uticati na znanje dece."

Euronews Srbija
On se osvrće na generacije koje su prošle kroz pandemiju korone i smatra da će one, uz dodatne napore, najbolje preći ovu krizu.
"Ta deca su dobro radila još od decembra, u školama se radilo sa osmacima i sa maturantima. Možda će nas upravo ova kriza u obrazovnom sistemu dovesti do toga da razmišljamo o nekim ozbiljnim promenama, da razmišljamo o nekim drugačijim uređenjima i odnosima, možda neke stvari o kojima ranije nismo smeli da pomislimo da menjamo, možda je trenutak da se menja i da se postave na zdraviji način", kaže on.
Međutim, ističe zabrinutost za druge generacije koje nemaju ovakva iskustva.
"Šta sa ostatkom? Tu ćemo opet mi kao nastavnici morati da pokažemo i dodatnu fleksibilnost", rekao je.
Kompletno gostovanje i detaljnije o ovoj temi saznajte u videu koji se nalazi iznad teksta.
Komentari (0)