"Google se menja iz pretraživača u mašinu za odgovore": Da li AI sažetak uništava poslovni model koji postoji 23 godine
Komentari
05/08/2025
-17:26
Dok funkcija veštačke inteligencije kompanije Google smanjuje stopu klikova korisnika na sajtove, oglasi se sada prikazuju unutar AI sažetaka.
Promene u Google algoritmu prošle godine dovele su do drastičnog pada saobraćaja sa pretraživača ka sajtovima sa vestima i izdavačima, što je čak dovelo do bankrota nekih nezavisnih izdavača, uključujući turski Gazete Duvar.
Tehnološki gigant sada zadaje još jedan udarac onlajn izdavačima putem svojih AI sažetaka, piše Euronews.
Funkcija "Pregled veštačke inteligencije" (AI Overview) koju nudi Google osmišljena je kao konkurencija alatima poput ChatGPT-a. Ova funkcija prikazuje kratke sažetke koje generiše Gemini i koji se pojavljuju na vrhu rezultata pretrage. Ispod sažetka nalaze se linkovi ka izvorima i opcija "Prikaži više".
Drugim rečima, kada korisnik unese upit u Google pretraživač, može dobiti odgovor u sažetku bez potrebe da klikne na linkove ispod. Ovo predstavlja ozbiljan rizik, naročito za sajtove koji se oslanjaju na prihod od Google oglasa i tradicionalne SEO strategije.
Pad saobraćaja popularnih sajtova
Uvođenje AI Overview funkcije posebno je pogodilo sajtove sa sadržajem poput vodiča za odmor, saveta o zdravlju i recenzija proizvoda.
Prema podacima Similarweb-a, saobraćaj sa pretrage ka sajtovima opao je za 55 odsto između aprila 2022. i aprila 2025.
Izveštaj Wall Street Journal-a pokazuje da saobraćaj ka mnogim poznatim sajtovima sa vestima opada. Saobraćaj sa organske pretrage ka HuffPost-u na desktop i mobilnim uređajima prepolovljen je u poslednje tri godine, dok je Washington Post zabeležio gotovo identičan pad.
Izvršna direktorka Business Insider-a Barbara Peng otpustila je oko 21 odsto zaposlenih u maju, navodeći "ekstreman pad saobraćaja van naše kontrole" kao razlog.
Udeo saobraćaja sa organske pretrage ka desktop i mobilnim sajtovima New York Times-a pao je na 36,5 odsto u aprilu 2025.
AP/Richard Drew
Nikolas Tompson, izvršni direktor The Atlantic-a, predviđa da će saobraćaj sa Google-a pasti ka nuli i kaže da kompanija mora da unapredi svoj poslovni model.
"Google se menja iz pretraživača u mašinu za odgovore", rekao je Tompson u intervjuu za WSJ.
U istom intervjuu, Tompson i drugi lideri iz industrije navode da pokušavaju da razviju nove strategije i da im je najvažnije da izgrade odnos sa čitaocima.
Korisnici ne klikću na linkove
Iz Google-a tvrde da su posvećeni slanju saobraćaja ka vebu i da korisnici koji kliknu na linkove nakon što vide AI sažetak provode više vremena na tim sajtovima. Međutim, istraživanja pokazuju drugačiju sliku.
Prema novoj studiji Pew Research Centra, samo mali procenat od 900 ispitanika iz SAD klikće na izvorni link nakon pretrage koja uključuje AI sažetak. Većina se zadovoljava kratkim informacijama koje Google pruža.
Štaviše, prema studiji, najčešće citirani izvori u AI sažecima i tradicionalnim rezultatima pretrage su Wikipedia, YouTube (takođe u vlasništvu Google-a) i Reddit. Oko 15 odsto izvora u AI sažecima dolazi sa ova tri sajta.
Upućivanja ka vladinim sajtovima (npr. sa ekstenzijom ".gov“) češća su u AI sažecima nego u tradicionalnim rezultatima. S druge strane, i AI sažeci i tradicionalni rezultati podjednako često upućuju na sajtove sa vestima – oko 5 odsto.
Još gore, sajt 404 Media, poznat po specijalizovanim vestima iz oblasti tehnologije, primetio je da se priča o muzici koju pomaže AI ne pojavljuje u Google pretrazi. Razlog je taj što je AI Overview sažeo sadržaj priče, ali nije linkovao ka originalnom tekstu.
Sajt je to opisao sledećim rečima: "AI Overview obezbeđuje da se informacije predstave na način koji sprečava da se klikne na izvor".
SEO gubi značaj
Uticaj AI Overview-a na SEO (optimizaciju za pretraživače) takođe je značajan.
Prema podacima koje prenosi The Register, stopa klikova na sajt koji se nalazi na vrhu rezultata pretrage sa AI sažetkom opala je u proseku za 34,5 odsto. Biti na prvoj stranici više nije toliko značajno kao ranije.
AI često pruža netačne informacije
Postoji još jedan rizik – pouzdanost veštačke inteligencije.
404 Media objavio je vest u kojoj se pokazuje da je jedan odgovor koji je dao AI Overview zapravo bio generisan iz drugog AI sažetka, koji je pak bio zasnovan na AI izvoru.
Što se više udaljavamo od originalnog izvora, veća je mogućnost greške. Stručnjaci ovu pojavu nazivaju "začaranim krugom informacija koji vodi ka kolapsu AI modela".
profimedia
Kada nema dovoljno kvalitetnih izvora informacija, korisnici ostaju sa netačnim i površnim sadržajem koji generiše veštačka inteligencija.
Industrija oglašavanja i dalje radi za Google
Prihodi sajtova i Google-a zasnivaju se na sledećem oglašivačkom ciklusu: Sajtovi omogućavaju korisnicima besplatan pristup sadržaju putem pretraživača kao što je Google. Google preusmerava korisnike ka sajtovima gde oni vide oglase i sadržaj. Većina sajtova zarađuje od tih oglasa.
Prema BBC-u, procenjuje se da 68 odsto aktivnosti na internetu počinje na pretraživačima, a oko 90 odsto pretraga obavlja se putem Google-a. To znači da se sajtovi u velikoj meri oslanjaju na Google za ostvarivanje prihoda.
Navodi se da AI Overview može uništiti poslovni model koji postoji već 23 godine.
Međutim, Google za sada ne beleži gubitke. Alphabet, matična kompanija Google-a, povećala je prihode na rekordni nivo u poslednjem kvartalu 2024.
Prema podacima koje je objavila kompanija, ukupni prihod Google-a porastao je za 14 odsto u odnosu na prethodnu godinu, dostigavši 96,4 milijarde dolara. Prema The Register-u, najveći deo prihoda i dalje dolazi od oglašavanja – tačno 54,2 milijarde dolara.
To je zato što Google sada postavlja oglase direktno unutar ili oko AI Overview sažetaka.
Prema studiji SparkToro-a, do 2024. godine, samo 360 od svakih 1.000 Google pretraga u SAD vodi ka sajtovima koji nisu u vlasništvu Google-a niti su oglašeni od strane Google-a. Očekuje se da će se ti brojevi pogoršati sa rastom AI sažetaka.
"Očaj, a ne potražnja"
Iako Google i dalje dominira tržištem, konkurentski AI pretraživači poput Perplexity-ja polako ulaze u igru.
Prema rečima direktora Bank of America, Muhameda Rasulnejata, Google-ovo ulaganje od 14 milijardi dolara u infrastrukturu samo u poslednjem kvartalu ukazuje na "očaj u suočavanju sa konkurencijom", a ne na rastuću potražnju.
Pored svega toga, činjenica da Ministarstvo pravde SAD i dalje optužuje Google za monopolizaciju stvara dodatni pritisak. Ministarstvo čak zahteva da Google proda svoj Chrome pretraživač. Nedavni potezi kompanije u oblasti oglašavanja i veštačke inteligencije mogli bi dodatno da rasplamsaju ove rasprave.
Komentari (0)