Aktuelno iz kulture

Otvorena izložba "Dear Boss" koja se bavi položajem žena na radnom mestu

Komentari
Otvorena izložba "Dear Boss" koja se bavi položajem žena na radnom mestu
Otvorena izložba "Dear Boss" koja se bavi položajem žena na radnom mestu - Copyright Tanjug/Strahinja Aćimović

Autor: Euronews Srbija / Tanjug

05/08/2022

-

14:22

veličina teksta

Aa Aa

Multimedijalna izložba “Dear Boss" tandema autorki Anastasije Pavić i Alme Gačanin otvorena je večeras u Galeriji "Novembar" u Beogradu i trajaće do 11. septembra.

Umetnice su izvele i zajednički performans "Oral Fixation", koji se bavi temama rodne uloge žene, identitetom i položajem lepšeg pola kao radnice, što je zapravo težište i njihovog kompleksnog izložbenog projekta.

Performans od nepunih pola sata predstavlja više dokumentaristički razgovor, dijalog kao traktat o škakljivim, tabu situacijama, relacijama dva pola u različitim životnim okolnostima.

Njih dve sve vreme sede za stolom dok pričaju i izvode to scensko delo koje deluje kao generalna proba za neku buduću dužu predstavu u vidu duo drame.

Autorke su tokom performansa sve vreme pod maskama i komuniciraju samo na engleskom jeziku.

Alma i Anastasija su tako duboko ušle u svoje uloge, ali se i poistovetile sa tim ženama, u priči o odnosu muškaraca i žena, neverstvu u braku, o potrebi nežnijeg pola da u intimnostima uvek bude jedina i dovoljna svom partneru, ili šefu na poslu.

Tanjug/Strahinja Aćimović

 

Prostor izložbe je podeljen u dva segmenta i dve odvojene sale, tako da je u sporednom delu rezervisano poglavlje video radova - performansa koji se iznova emituju.

Glavni deo Galerije "Novembar" u kome je izveden performans pred velikim brojem publike, rezervisan je za upečatljive akvarel slike koje prikazuju selekciju više grupa aktova u različitim bojama - plava, zelena i roze.

Ogoljena ženska tela na svim tim slikama poručuju svom šefu, takođe samo na engleskom jeziku, uz početak "Dear Boss", različite odluke: "Mi želimo sve, kao i više od toga. I želimo da odeš. Radnice".

Takođe, jarko plave žene sa slika govore - "Dragi šefe, primila sam pozitivnu evaluaciju mog rada i bila sam oduševljena, ali onda sam shvatila da sam zamenila naporan rad za privilegije, i to me je rastužilo. Hvala ti".

Treća slika sa roze golim ženskim telima kao gradacija ka finalu ističe poruku za svog šefa - "Mi se nepristojno ponašamo, mi od sada uspostavljamo pravila, preuzimamo kontrolu, uveliko znamo tvoj plan. Sve najbolje, Radnice koje ti više ne poseduješ".

U katalogu izložbe istoričarka umetnosti Maja Petrović je naglasila da autorke obrađuju teme seksualnosti, ženstvenosti i rada, kroz eksplicitno performiranje feminiteta ili upotrebu motiva preuzetih iz popularne kulture.

Tanjug/Strahinja Aćimović

 

 

Na taj način, radovi Alme Gačanin i Anastasije Pavić izazivaju i provociraju društvene pojave povodom ovih tema: visoko performativni ženski subjekti naglašeno su pervertirani, i time preispituju sopstveno shvatanje kao produkta muške želje.

"U kontekstu savremenih homogenizujućih ekonomsko-političkih i socijalnih struktura, umetnice teže repozicioniranju sopstvenih hibridnih društveno-tehnoloških tela", istakla je Maja Petrović.

Autorke dolaze iz različitih umetničkih pozadina: Kako objašnjava Ana Simona Zelenović, kustoskinja Galerije Novembar, "njihove različite forme u pristupu temi dovele su do sličnih rezultata, a to je da je žensko oslobođenje i dalje aktuelno pitanje u 21. veku, samo na suptilniji način u odnosu na prethodne talase feminizma".

"Ovaj talas kojim se umetnice bave najviše govori o tome na koji način kapitalizam i patrijarhat zajednički tlače ženu i šta je to što žena kao žena, radnica i umetnica može da uradi da tu ulogu prevaziđe, kako da se nasmeje u lice jednom takvom društvu, kako da 'obrne igricu' i da dođe do onoga što ona želi", dodaje ona.

Alma Gačanin (34) rođena u Sarajevu, živi i radi kao umetnica, iako se bavi i drugim poslovima, kako je istakla u svojoj biografiji.

Tanjug/Strahinja Aćimović

 

Master obrazovanje je stekla na Akademiji likovnih umjetnosti u Sarajevu na Nastavničkom odseku i kao svestrana autorka bavi se crtežom, fotografijom, video radovima i performansom.

Posebno je zanima pozicija žene u kapitalizmu, biopolitika, teorija vrednosti i socijalne reprodukcije.

Dobitnica je nagrade za najboljeg umetnika u "BiH Zvono 2022", i finalistkinja iste nagrade u 2016. godine.

Predstavljala je BiH na Bijenalu mladih Evrope i Mediterana, u Milanu 2015. godine.

Kako navodi, feministkinja je u privatnom životu i u ulogama koje igra kao umetnica-radnica.

Tanjug/Strahinja Aćimović

 

Anastasija Pavić (24) je studentkinja Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu na odseku za Nove medije u klasi profesora Zorana Todorovića.

U svom autorskom tekstu za svoj segment izložbe kolaža, Pavić je zapisala neke svoje stavove i misli na temu seksualnosti i u raznim kontekstima na osnovu svog iskustva preko jedne onlajn platforme, došla do zaključka da je "danas intima postala javni proizvod" i da je "ljudsko telo pod velikim društvenim i političkim pritiskom" .

Ta platforma je dostigla ogromnu posećenost za vreme svetske ekonomske krize (2008) i pandemije korona virusa (2020/2021).

Tanjug/Strahinja Aćimović

 

Pavić je izlagala na mnogim grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu. U svojoj umetničkoj praksi obrađuje savremena društvena pitanja -post-sajber feminizam, konzumerizam, međuljudski odnosi i uticaj interneta na društvo, a svoj umetnički izraz pronalazi u medijumu performansa, fotografije, kolaža i crteža.

Posetioci mogu videti svakog radnog dana izložbu "Dear Boss", osim ponedeljka, od 12 do 20 časova, subotom od 10 do 18.00 i nedeljom od 10 do 14 sati, u beogradskoj Galeriji “Novembar”.

AI Preporuka

Komentari (0)

Kultura